Az alábbi tájékoztató az elektronikus személyi igazolvány (eSzig) kérelem benyújtásának időpontjában 14. életévét betöltött magyar állampolgárokra vonatkozik, amennyiben Magyarországon születtek, vagy külföldön történt születésüket Magyarországon már anyakönyvezték (rendelkeznek magyar születési anyakönyvi kivonattal).

Magyar születési anyakönyvi kivonat hiányában először az Anyakönyvi ügyekről szóló menüpontot szíveskedjen áttekinteni.

A személyi igazolvány jellemzője: aláírást, illetve fényképet és ujjnyomatot tartalmaz.

Kérjük, sorban haladva olvassa el az alcímek alatt található tudnivalókat (kattintson jelre):

+1. Ki és hogyan intézheti

A személyi igazolvány kiállítását önállóan kérelmezheti az érintett 14. életévét betöltött személy és a cselekvőképességében részlegesen korlátozott nagykorú.

A cselekvőképességében korlátozott vagy a cselekvőképtelen nagykorú nevében a törvényes képviselője (gondnok) járhat el. Ha a kérelmet a gondnok nyújtja be, a személyi igazolvány igénylésekor a gondnokság alá helyezett nagykorúnak is meg kell jelennie személyesen.

+2. Hol intézhető

Személyi igazolvány iránsi kérelem a londoni magyar nagykövetség konzuli hivatalában, személyesen nyújtható be, előzetes időpontfoglalás alapján.

A londoni nagykövetség és annak konzuli hivatala eltérő címen találhatók. Az ügyintézés a konzuli hivatalban folyik, az alábbi címen:

First Floor, 100 Brompton Road, London, SW3 1ER

+3. Mit töltsek ki

Nincs előzetesen kitöltendő igénylőlap.

Az ügyintéző által kitöltött és helyben kinyomtatott kérelemnyomtatványon a személyesen megjelent kérelmező (vagy helyette a gondnoka) aláírásával igazolja, hogy a személyi igazolvány kiállításához hozzájárul.

+4. Mit vigyek magammal

A kérelembenyújtáshoz hozni kell a kérelmező minden olyan alábbi okiratát/okmányát, ami rendelkezésre áll:

  • az érvényes vagy legfeljebb 1 éven belül lejárt személyi igazolványát;
  • személyi igazolvány hiányában az érvényes vagy legfeljebb 1 éven belül lejárt útlevelét;
  • a fenti okmányok hiányában az eredeti magyar születési anyakönyvi kivonatát;
  • a fenti okmányok hiányában az esetleges érvényes magyar vagy külföldi vezetői engedélyét vagy külföldi útlevelét (ideiglenes vezetői engedély nem fogadható el);
  • ​ha a személyi igazolványt más névre igényli, mint a korábbi személyi igazolványa/ útlevele, a névváltozást alátámasztó magyar okiratot (pl. eredeti névváltoztatási okirat, eredeti születési vagy házassági anyakönyvi kivonat);
  • a lakcímkártyáját (ha rendelkezésre áll);
  • a honosítási okiratát, ha a magyar állampolgárságot egyszerűsített honosítással szerezte.

Doktori cím viselésére irányuló szándék esetén – ha a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (SZL) a doktori cím még nem szerepel - be kell mutatni a doktori cím viselésére jogosító okiratot, külföldön szerzett doktori cím esetén az annak honosítását tanúsító okiratot, vagy ezek hiteles másolatát.

Amennyiben a nagykorú kérelmét gondnoka nyújtja be, hoznia kell továbbá:

  • ha magyar állampolgár: érvényes magyar útlevelét vagy személyi igazolványát;
  • ha nem magyar állampolgár: érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányát (útlevél vagy EGT-állam személyi igazolványa vagy az Egyesült Királyság / EGT-állam állandó – nem ideiglenes! - vezetői engedélye);
  • a gondnokságot elrendelő bírósági határozatot.

Magyar bíróság határozata akkor fogadható el, ha jogerős.

Brit bíróság határozata akkor fogadható el, ha

  • a gondnokolt brit állampolgársággal is rendelkezik és/vagy
  • az Egyesült Királyságban van a tényleges, szokásos tartózkodási helye.

fényképet, az ujjnyomatot és az aláírást digitálisan rögzítjük a külképviseleten rendelkezésre álló eszköz segítségével.

+5. Ha valami hiányzik

Az alábbi tájékoztatást csak akkor olvassa el, ha a kérelem benyújtásakor az előző pontban felsorolt dokumentumokat nem tudja bemutatni. Ellenkező esetben folytassa a következő ponttal („Mennyibe kerül”).

Ha a kérelmező előző, le nem járt érvényességű személyi igazolványát nem tudja bemutatni, a a konzuli hivatalban jegyzőkönyvbe foglalt nyilatkozatot kell tennie annak fellelhetőségéről, illetve eltulajdonításáról, elvesztéséről, megsemmisüléséről.

Amennyiben a személyi igazolvány igény benyújtásakor a kérelmező magyar állampolgárságát okirattal nem tudja igazolni (magyar útlevél, személyi igazolvány, 3 évnél nem régebbi állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat) és azt a személyi adat- és lakcímnyilvántartás sem igazolja, a kérelem elutasításra kerül.

+6. Mennyibe kerül

A személyi igazolvány iránti eljárás illeték- és konzulidíj-mentes.

+7. Mennyi ideig tart az eljárás

A konzuli hivatalunkban igényelt személyi igazolványt Magyarországon állítják ki. Az eljárás időtartama attól függ, hogy az okmány kézbesítését:

  • Magyarországra vagy külföldre;
  • személyes átvétellel vagy postán kéri.

Magyarországi személyes átvétel vagy magyarországi címre kért továbbítás esetén a londoni konzuli hivatalnak további teendője nincs. Az eljáró hatóság az elkészült okmányt közvetlenül kézbesíti.

Külföldre kért továbbítás esetén az elkészült okmány szállításának időtartama az eljárás törvényi határidejébe nem számít bele.

A londoni konzuli hivatal az okmányokat beérkezésük sorrendjében dolgozza fel, mielőtt a személyes átvételt kért ügyfeleket értesítené vagy az okmányt postára adná.

A londoni konzuli hivatalba kért okmányok általában 20-40 napon belül vehetők át. Az eljárás jelzett időtartama meghosszabbodik:

  • hiánypótlás elrendelésekor a hiánypótlás teljesítésének időtartamával;
  • a nyári hónapokban és a karácsonyi ünnepek körülkb. 10 nappal.

Tekintve, hogy az eljárás időtartama a fenti körülmények miatt az átlagosnál hosszabb is lehet, a kiállított új okmány átvétele és az okmányban foglalt személyes adatok ellenőrzése előtt nem javasolt utazási menetjegyeket (repülőjegy, buszjegy stb.) vásárolni. Az ebből eredő esetleges károkért a konzuli hivatal nem vállal felelősséget.

A konzuli hivatalnak nincs lehetősége beavatkozni az okmány kiállításának menetébe, illetve a kézbesítés módját (postai vagy személyes átvétel) vagy címét utólag megváltoztatni.

Ha a kérelmezéskor megadott postai cím időközben megváltozika kérelmezőnek kell gondoskodnia a várható postai küldemények új címre történő átirányításáról:

+8. Meddig lesz érvényes az okmány

A személyi igazolvány érvényessége, a kérelembenyújtáskor betöltött életkortól függően:

12-18 év között

3 év, amely a személyi igazolvány kiállítását követő születésnaptól kezdődik

(tehát ténylegesen mindig több mint 3 év)

18 év felett

6 év, amely a személyi igazolvány kiállítását követő születésnaptól kezdődik

(tehát ténylegesen mindig több mint 6 év)

70 év felett

6 év, amely a személyi igazolvány kiállítását követő születésnaptól kezdődik

(tehát ténylegesen mindig több mint 6 év),

KÉRELEMRE a kiállítás napjától számított 10 év

Amennyiben a kérelmező február 29-én született és az érvényességi idő lejáratának évében ez a nap hiányzik, akkor a személyi igazolvány érvényességi ideje február 28-án jár le.

Az okmányérvényesség a kiállítás napjától számított 1 év, ha a chip nem tartalmaz ujjnyomatot, mert a kérelmező annak adására ideiglenesen fizikailag képtelen.

+9. Időpontfoglalás

A kérelem személyes benyújtásához online időpontfoglalás szükséges, az alábbiak szerint:

  • a londoni konzuli hivatalban „Személyi igazolvány” ügytípusra kell foglalni, ha az előző személyi igazolvány megvan;

Az ügyintézés időtartama: 15 perc. Ha az időpontjáról elkésik, azt elveszítheti.

  • a londoni konzuli hivatalban „Okmányelvesztés bejelentése + új okmány (Útlevél/SZIG)” ügytípusra kell foglalni, ha az előző személyi igazolvány megsemmisült, elveszett, vagy azt ellopták;

Az ügyintézés időtartama: 20 perc. Ha az időpontjáról elkésik, azt elveszítheti.

A foglalást annak a személyes adataival kell megtenni, aki az okmányt kéri. Az igényléssel együtt – anyakönyvezés és hitelesítések kivételével - más ügytípusra is foglalható időpont egyazon ügyfélablakhoz.

Időpont ide kattintva foglalható a londoni konzuli hivatalhoz.