I. Elveszett, ellopott, eltűnt okmányok bejelentése
Amennyiben magyar okmányát ellopták, vagy azt elvesztette, ennek tényét be kell jelentenie a magyar hatóságok felé.
A bejelentés megtétele különösen fontos azért, mert az okmányokkal bárki visszaélhet, és ebből nagyon komoly kellemetlenségek támadhatnak. Amennyiben az okmányai elvesztését, ellopását nem jelenti be, a későbbiekben minden visszaélésért a felelősség Önt terheli. Kérjük, hogy eltulajdonítás esetén a bejelentést először a helyi rendőrségen tegye meg, s ha jegyzőkönyvet kap, úgy azt is csatolja (az elvesztést nem lehet a rendőrségen bejelenteni) a konzulátuson történő személyes megjelenéskor. Egyes rendőrségek nem adnak jegyzőkönyvet, csak egy referenciaszámot, amelyet a bejelentésben kell feltüntetni. Vannak továbbá olyan rendőrőrsök is, amelyek nem fogadnak ilyen bejelentéseket, ez esetben a konzulátuson felvett jegyzőkönyvben nyilatkozzanak, hogy erre nem került sor.
A bejelentést személyesen lehet megtenni a londoni, Edinburgh-i vagy manchesteri konzuli hivatalokban, új útlevél vagy személyi igazolvány igénylésével egyidejűleg, amihez előzetes időpontfoglalás szükséges. Időpontot a https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu oldalon kell foglalni, "Útlevél, személyi igazolvány elvesztése, eltulajdonítása" vagy "okmányvesztés bejelentése + új okmány (útlevél/szig) " ügytípusra. Ha új okmányt is szeretne igényelni, de csak a bejelentésre van időpont, akkor az útlevél vagy személyi igazolvány igényléséhez külön időpontot kell foglalni az online időpontfoglaló rendszerben. Emiatt sajnos előfordulhat, hogy a bejelentést és az új okmány igénylést két különböző napon lehet csak megtenni.
Amennyiben a fenti három konzuli hivatalban történő személyes megjelenés aránytalan nehézséget okozna, a jegyzőkönyvet postán is be lehet küldeni, ez esetben azonban azt tiszteletbeli konzul előtt kell aláírni. A tiszteletbeli konzulok Sheringhamben, Torquay-ben, Cardiffban és Belfastban működnek, pontos elérhetőségeik a főoldali KONZULI SZOLGÁLTATÁSOK menüponton belül a KONZULI HIVATALOK AZ EGYESÜLT KIRÁLYSÁGBAN almenüben találhatók.
A tiszteletbeli konzul tett bejelentésről felvett jegyzőkönyvet csak postai úton, levélben lehet beküldeni, faxon vagy beszkennelve nem fogadjuk el.
A bejelentéshez előre nem kell semmit kitölteni, az adatokat a konzulátuson (vagy tiszteletbeli konzulátuson) vesszük fel, és helyben készül a jegyzőkönyv.
A bejelentésért nem kell fizetni. A bejelentést, illetve a jegyzőkönyv postai beérkezését követően a konzulátus haladéktalanul gondoskodik az okmány letiltásáról.
II. Megtalált okmányok bejelentése
Amennyiben valamely korábban elveszett, eltűnt, vagy ellopott magyar okmányát megtalálta, vagy az előkerült, ennek tényét szintén be kell jelentenie a magyar hatóságok felé. Ezt a konzulátuson (tiszteletbeli konzulátuson) keresztül is megteheti.
A bejelentés módja a konzulátuson azonos az okmányok elvesztésének, eltűnésének, ellopásának bejelentésével (ld fenti I. pont).
Felhívjuk ugyanakkor a figyelmet, hogy a megtalált okmány csak átlyukasztva (érvénytelenítve) adható vissza korábbi birtokosának, amennyiben az még valamely országban való tartózkodásra (belépésre, átutazásra, kiutazásra) jogosító érvényes engedélyt tartalmaz. Emiatt mindenképpen célszerű mielőbb új okmányt igényelni az elveszett helyett.