Az alábbi tájékoztató az elektronikus személyi igazolvány (eSzig) kérelem benyújtásának időpontjában 14. életévét betöltött magyar állampolgárra vonatkozik.
A személyi igazolvány jellemzője: aláírást, illetve fényképet és ujjnyomatot tartalmaz.
Kérjük, sorban haladva olvassa el az alcímek alatt található tudnivalókat (kattintson + jelre):
A személyi igazolvány kiállítását önállóan kérelmezheti az érintett 14. életévét betöltött személy és a cselekvőképességében részlegesen korlátozott nagykorú.
A cselekvőképességében korlátozott vagy a cselekvőképtelen nagykorú nevében a törvényes képviselője (gondnok) járhat el. A gondnok személyi igazolvány igénylésekor a gondnokság alá helyezett nagykorúnak is meg kell jelennie.
Személyi igazolvány igény a londoni magyar nagykövetség konzuli hivatalában, személyesen kezdeményezhető, előzetes időpontfoglalás alapján.
A londoni nagykövetség és annak konzuli hivatala eltérő címen találhatók. Az ügyintézés a konzuli hivatalban folyik, az alábbi címen:
Nincs előzetesen kitöltendő igénylőlap.
Az ügyintéző által kitöltött és helyben kinyomtatott kérelemnyomtatványon a személyesen megjelent kérelmező (vagy helyette a gondnoka) aláírásával igazolja, hogy a személyi igazolvány kiállításához hozzájárul.
A kérelembenyújtáshoz hozni kell a kérelmező minden olyan alábbi okiratát/okmányát, ami rendelkezésre áll:
- az érvényes vagy legfeljebb 1 éven belül lejárt személyi igazolványát;
- személyi igazolvány hiányában az érvényes vagy legfeljebb 1 éven belül lejárt útlevelét;
- a fenti okmányok hiányában az eredeti magyar születési anyakönyvi kivonatát;
- a fenti okmányok hiányában az esetleges érvényes magyar vagy külföldi vezetői engedélyét vagy külföldi útlevelét (ideiglenes vezetői engedély nem fogadható el;
- ha a személyi igazolványt más névre igényli, mint a korábbi személyi igazolványa/ útlevele, a névváltozást alátámasztó magyar okiratot (pl. eredeti névváltoztatási okirat, eredeti születési vagy házassági anyakönyvi kivonat);
- a lakcímkártyáját (ha rendelkezésre áll);
- a honosítási okiratát, ha a magyar állampolgárságot egyszerűsített honosítással szerezte.
Doktori cím viselésére irányuló szándék esetén – ha a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (SZL) a doktori cím még nem szerepel - be kell mutatni a doktori cím viselésére jogosító okiratot, külföldön szerzett doktori cím esetén az annak honosítását tanúsító okiratot, vagy ezek hiteles másolatát.
Amennyiben a nagykorú kérelmét gondnoka nyújtja be, hoznia kell továbbá:
- ha magyar állampolgár: érvényes magyar útlevelét vagy személyi igazolványát;
- ha nem magyar állampolgár: érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányát (útlevél vagy EGT-állam személyi igazolványa vagy az Egyesült Királyság / EGT-állam állandó – nem ideiglenes! - vezetői engedélye);
- a gondnokságot elrendelő bírósági határozatot.
Magyar bíróság határozata akkor fogadható el, ha azt rendes perorvoslattal megtámadni már nem lehet (végleges, régebbi szóhasználattal jogerős).
Brit bíróság határozata akkor fogadható el, ha
- a gondnokolt brit állampolgársággal is rendelkezik és/vagy
- az Egyesült Királyságban van a tényleges, szokásos tartózkodási helye.
A brit bírósági határozatról és kérelmezéséről itt olvashat bővebben.
A fényképet, az ujjnyomatot és az aláírást digitálisan rögzítjük a külképviseleten rendelkezésre álló eszköz segítségével.
Az alábbi tájékoztatást csak akkor olvassa el, ha a kérelembenyújtáshoz az előző pontban felsorolt dokumentumokat nem tudja bemutatni. Ellenkező esetben folytassa a következő ponttal (Mennyibe kerül).
Ha a gyermek előző, le nem járt érvényességű útlevelét nem tudja bemutatni, a törvényes képviselő(k)nek a konzuli hivatalban jegyzőkönyvbe foglalt nyilatkozatot kell tennie annak fellelhetőségéről, illetve eltulajdonításáról, elvesztéséről, megsemmisüléséről.
Amennyiben a személyi igazolvány igény benyújtásakor a kérelmező magyar állampolgárságát okirattal nem tudja igazolni (magyar útlevél, személyi igazolvány, 3 évnél nem régebbi állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat) és azt a személyi adat- és lakcímnyilvántartás sem igazolja, és:
- a külföldön kötött házassága és/vagy válása Magyarországon már anyakönyvezve van, úgy a személyi igazolvány kérelem benyújtható, azonban az új személyi igazolvány csak akkor gyártható le, ha az általunk hivatalból indított állampolgársági vizsgálat a kérelmező magyar állampolgárságát igazolja. Hivatalból elvégzendő állampolgársági vizsgálat esetén a személyi igazolvány iránti eljárás ideje 6-12hónappal meghosszabbodik.
A magyar állampolgárság megállapítását követően a kérelmező bekerül a személyiadat- és lakcímnyilvántartásba, választása szerint mint „Magyarországon élő magyar állampolgár” VAGY „Külföldön élő magyar állampolgár”, melynek igazolására lakcímkártyát is kap.
- a külföldön kötött házassága és/vagy válása a magyar anyakönyvi nyilvántartásban még nem szerepel, akkor ezek hazai anyakönyvezéséig nincs lehetőség a személyi igazolvány kérelem rögzítésére. Ebben az esetben első körben "Állampolgárság igazolása" ügytípusra szükséges időpontot foglalni. Az állampolgársági eljárásról bővebb tájékoztatást az "Állampolgárság" menüpont alatt olvashat.
A személyi igazolvány iránti eljárás illeték- és konzulidíj-mentes.
A konzuli hivatalunkban igényelt személyi igazolványt Magyarországon állítják ki. Az eljárás időtartama attól függ, hogy az okmány kézbesítését:
- Magyarországra vagy külföldre;
- személyes átvétellel vagy postán kéri.
Az eljárás teljes időtartama ettől függően általában 8-40 nap (esetleges postázással).
Az úti okmány magyarországi legyártásának aktuális státuszát ide kattintva lehet nyomon követni. A megadott linken lekért státuszinformáció kizárólag az okmány nyomdai elkészültéről ad tájékoztatást, melybe a szállítás időtartama nem tartozik bele.
Magyarországi személyes átvétel vagy magyarországi címre kért továbbítás esetén a londoni konzuli hivatalnak további teendője nincs. Az útlevélhatóság az elkészült okmányt közvetlenül kézbesíti.
Külföldre kért továbbítás esetén az elkészült okmányt a hatóság a Külgazdasági és Külügyminisztériumba továbbítja, majd onnan a soron következő diplomáciai futárpostával érkezik meg az átadó külképviseletre, amely szállítások időtartama az eljárás törvényi határidejébe nem számít bele.
A londoni konzuli hivatal az okmányokat beérkezésük sorrendjében dolgozza fel, mielőtt a személyes átvételt kért ügyfeleket értesítené vagy az okmányt postára adná.
A londoni konzuli hivatalba kért okmányok általában 20-40 napon belül vehetők át. Az eljárás jelzett időtartama meghosszabbodik:
- hiánypótlás elrendelésekor a hiánypótlás teljesítésének időtartamával;
- ha a kérelmező magyar állampolgársága igazolást igényel, 6-12 hónappal;
- a nyári hónapokban és a karácsonyi ünnepek körül, a ritkább diplomáciai futárszolgáltatás miatt, kb. 10 nappal.
Tekintve, hogy az eljárás időtartama a fenti körülmények miatt az átlagosnál hosszabb is lehet, a kiállított új okmány átvétele és az okmányban foglalt személyes adatok ellenőrzése előtt nem javasolt utazási menetjegyeket (repülőjegy, buszjegy stb.) vásárolni. Az ebből eredő esetleges károkért a konzuli hivatal nem vállal felelősséget.
A konzuli hivatalnak nincs lehetősége beavatkozni az okmány kiállításának menetébe, illetve a kézbesítés módját (postai vagy személyes átvétel) vagy címét utólag megváltoztatni.
Ha a kérelmezéskor megadott postai cím időközben megváltozik, a kérelmezőnek kell gondoskodnia a várható postai küldemények új címre történő átirányításáról:
- magyarországi címre kért kézbesítéskor a Magyar Postánál;
- egyesült királyságbeli címre kért kézbesítéskor a Royal Mailnél.
A személyi igazolvány érvényessége, a kérelembenyújtáskor betöltött életkortól függően:
12-18 év között |
3 év, amely a személyi igazolvány kiállítását követő születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig több mint 3 év) |
18 év felett |
6 év, amely a személyi igazolvány kiállítását követő születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig több mint 6 év) |
70 év felett |
6 év, amely a személyi igazolvány kiállítását követő születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig több mint 6 év), KÉRELEMRE a kiállítás napjától számított 10 év |
Amennyiben a kérelmező február 29-én született és az érvényességi idő lejáratának évében ez a nap hiányzik, akkor a személyi igazolvány érvényességi ideje február 28-án jár le.
A kérelem személyes benyújtásához online időpontfoglalás szükséges, az alábbiak szerint:
- a londoni konzuli hivatalban „Személyi igazolvány” ügytípusra kell foglalni, ha az előző személyi igazolvány megvan;
Az ügyintézés időtartama: 15 perc. Ha az időpontjáról elkésik, azt elveszítheti.
- a londoni konzuli hivatalban „Okmányelvesztés bejelentése + új okmány (Útlevél/SZIG)” ügytípusra kell foglalni, ha az előző személyi igazolvány megsemmisült, elveszett, vagy azt ellopták;
Az ügyintézés időtartama: 20 perc. Ha az időpontjáról elkésik, azt elveszítheti.
A foglalást annak a személyes adataival kell megtenni, aki az okmányt kéri. Az igényléssel együtt – anyakönyvezés és hitelesítések kivételével - más ügytípusra is foglalható időpont egyazon ügyfélablakhoz.
Időpont ide kattintva foglalható a londoni konzuli hivatalhoz.
A fentiekben igyekeztünk összefoglalni a személyi igazolvány iránti eljárás menetét, külön figyelmet fordítva a gyakran ismételt kérdések megválaszolására. Amennyiben kérdésére mégsem talált választ, szíveskedjen e-mail útján megkeresni bennünket.