Az alábbi tájékoztató az útlevélkérelem benyújtásának időpontjában 18. életévét betöltött olyan magyar állampolgárokra vonatkozik, akik Magyarországon születtek vagy külföldön történt születésüket Magyarországon már anyakönyvezték.

Amennyiben ezeknek a feltételeknek nem felel meg, de mégis úgy gondolja, hogy magyar állampolgár és jogosult magyar útlevélre, szíveskedjen először a „MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁG” menüpontban foglaltakat áttekinteni.

Az igénylendő útlevél jellemzője: aláírást, illetve fényképet és ujjnyomatot tartalmaz.

Kérjük, sorban haladva olvassa el az alcímek alatt található tudnivalókat (ehhez kattintson a + jelekre):

+1. Ki és hogyan intézheti

Az útlevél kiállítását az érintett nagykorú személy (vagy a cselekvőképességet érintő gondnokság alá helyezett nagykorú nevében eljáró törvényes képviselő /gondnok/) személyesen kérelmezheti.

A fényképet, az ujjnyomatot és az aláírást digitálisan rögzítjük a külképviseleten rendelkezésre álló eszköz segítségével.

+2. Hol intézhető

Az útlevélkérelem a londoni magyar nagykövetség konzuli hivatalában, személyesen nyújtható be, előzetes időpontfoglalás alapján.

A londoni nagykövetség és annak konzuli hivatala eltérő címen találhatók. Az útlevélügyintézés a konzuli hivatalban folyik, az alábbi címen:

First Floor, 100 Brompton Road, London, SW3 1ER

12. életév felett ujjnyomatok digitális rögzítése szükséges, ezért felnőtt útlevéligénye tiszteletbeli konzulnál nem nyújtható be.

Gondnok általi útlevéligényléskor a cselekvőképességet érintő gondnokság alá helyezett nagykorú személynek is meg kell jelennie.

Amennyiben a kérelmező súlyos egészségi állapota (pl. tartósan ágyhoz kötött beteg) különleges eljárást indokol, ezzel kapcsolatban szíveskedjen e-mailben érdeklődni.

+3. Mit töltsek ki

Nincs előzetesen kitöltendő útiokmány-igénylőlap. Az igénylőlapot a bemutatott okmányok és/vagy nyilvántartásban szereplő adatok alapján az ügyintéző tölti ki, majd adja át a kérelmezőnek (vagy gondnokának) aláírásra.

+4. Mit vigyek magammal

Az ügyintézéshez hozni kell a nagykorú kérelmező minden olyan alábbi okiratát/okmányát, ami rendelkezésre áll:

  • az érvényes vagy legfeljebb 1 éven belül lejárt útlevelét;
  • útlevél hiányában az érvényes vagy legfeljebb 1 éven belül lejárt személyi igazolványát;
  • a fenti okmányok hiányában az eredeti magyar születési anyakönyvi kivonatát;
  • a fenti okmányok hiányában az esetleges érvényes magyar vagy külföldi vezetői engedélyét vagy külföldi útlevelét (ideiglenes vezetői engedély nem fogadható el);
  • ha az útlevelet más névre kéri, mint ami a korábbi útlevelében/személyi igazolványában szerepel, a névváltozást alátámasztó magyar okiratot (pl. eredeti névváltoztatási okirat, eredeti születési vagy házassági anyakönyvi kivonat);
  • a lakcímkártyáját;
  • ha a magyar állampolgárságot egyszerűsített honosítással szerezte, a honosítási okiratot.

Doktori cím viselésére irányuló szándék esetén – ha a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (SZL) a doktori cím még nem szerepel - be kell mutatni a doktori cím viselésére jogosító okiratot, külföldön szerzett doktori cím esetén az annak honosítását tanúsító okiratot, vagy ezek hiteles másolatát.

Amennyiben a nagykorú útlevélkérelmét gondnoka nyújtja be, a gondnoknak hoznia kell továbbá:

  • érvényes, személyazonosításra alkalmas okmányát (útlevél vagy EGT-állam személyi igazolványa vagy az Egyesült Királyság / EGT-állam állandó – nem ideiglenes! - vezetői engedélye);
  • a gondnokságot elrendelő bírósági határozatot.

Magyar bíróság határozata akkor fogadható el, ha az jogerős. 

Brit bíróság határozata akkor fogadható el, ha

  • a gondnokolt brit állampolgársággal is rendelkezik és/vagy
  • az Egyesült Királyságban van a tényleges, szokásos tartózkodási helye.

A fényképet, az ujjnyomatot és az aláírást digitálisan rögzítjük a külképviseleten rendelkezésre álló eszköz segítségével.

+5. Ha valami hiányzik

Az alábbi tájékoztatást csak akkor olvassa el, ha a kérelembenyújtáshoz az előző pontban felsorolt dokumentumokat nem tudja bemutatni. Ellenkező esetben folytassa a következő ponttal (Mennyibe kerül).

Ha az előző, le nem járt érvényességű útlevelét nem tudja bemutatni, a konzuli hivatalban jegyzőkönyvbe foglalt nyilatkozatot kell tennie annak fellelhetőségéről, illetve eltulajdonításáról, elvesztéséről, megsemmisüléséről.

Amennyiben az útlevélkérelem benyújtásakor a kérelmező magyar állampolgárságát okirattal (érvényes vagy 1 éven belül lejárt magyar útlevél, érvényes magyar személyi igazolvány, 3 évnél nem régebbi állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat) nem tudja igazolni, illetve azt a személyiadat- és lakcímnyilvántartás sem igazolja, és:

  • a külföldön kötött házassága és/vagy válása Magyarországon már anyakönyvezve van, úgy az útlevélkérelem benyújtható, azonban az új útlevél csak akkor gyártható le, ha az általunk hivatalból indított állampolgársági vizsgálat a kérelmező magyar állampolgárságát igazolja. Az állampolgársági vizsgálat elindításához szükséges adatlapot ide kattintva lehet letölteni. Kérjük, hogy (kéken fogó tollal) kitöltve hozza magával, de aláírni nem szükséges! Hivatalból elvégzendő állampolgársági vizsgálat esetén az útlevéleljárás ideje 6-12 hónappal meghosszabbodik.

A magyar állampolgárság megállapítását követően az útlevélkérelmező bekerül a személyiadat- és lakcímnyilvántartásba, választása szerint mint „Magyarországon élő magyar állampolgár” VAGY „Külföldön élő magyar állampolgár”, melynek igazolására lakcímkártyát is kap. A választásának megfelelő linkre kattintva letöltött adatlapot (kéken fogó tollal) kitöltve szíveskedjen magával hozni. 

  • a külföldön kötött házassága és/vagy válása a magyar anyakönyvi nyilvántartásban még nem szerepel, akkor ezek hazai anyakönyvezéséig nincs lehetőség az útlevélkérelem rögzítésére. Ebben az esetben első körben "Állampolgárság igazolása" ügytípusra szükséges időpontot foglalni. Az állampolgársági eljárásról bővebb tájékoztatást a "MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁG" menüpont alatt olvashat.
+6. Mennyibe kerül

Az eljárás illeték- és konzulidíj-köteles (konzuli költségek), melyet a londoni konzuli hivatalban betéti (debit) bankkártyával kell megfizetni.

A fizetéssel kapcsolatos tudnivalókért, pontos összegekért kattintson ide!

+7. Mennyi ideig tart az eljárás

A konzuli hivatalunkban igényelt útlevelet Magyarországon állítják ki. Az eljárás időtartama attól függ, hogy az okmány kézbesítését:

  • Magyarországra vagy külföldre, illetve
  • személyes átvétellel vagy postán kéri.

Magyarországi személyes átvétel vagy magyarországi címre kért továbbítás esetén a londoni konzuli hivatalnak további teendője nincs. Az útlevélhatóság az elkészült okmányt közvetlenül kézbesíti.

Külföldre kért továbbítás esetén az elkészült okmány szállításának időtartama az eljárás törvényi határidejébe nem számít bele.

A londoni konzuli hivatal az okmányokat beérkezésük sorrendjében dolgozza fel, mielőtt a személyes átvételt kért ügyfeleket értesítené vagy az okmányokat postára adná.

A londoni konzuli hivatalba kért okmányok általában a benyújtástól számított 20-40 napon belül vehetők át. Az eljárás jelzett időtartama meghosszabbodik:

  • hiánypótlás elrendelésekor a hiánypótlás teljesítésének időtartamával;
  • ha a kérelmező magyar állampolgársága igazolást igényel 6-12 hónappal;
  • a nyári hónapokban és a karácsonyi ünnepek körülkb. 10 nappal.

Tekintve, hogy az eljárás időtartama a fenti körülmények miatt az átlagosnál hosszabb is lehet, a kiállított új okmány átvétele és az okmányban foglalt személyes adatok ellenőrzése előtt nem javasolt utazási menetjegyeket (repülőjegy, buszjegy stb.) vásárolni. Az ebből eredő esetleges károkért a konzuli hivatal nem vállal felelősséget.

A konzuli hivatalnak nincs lehetősége beavatkozni az okmány kiállításának menetébe, illetve a kézbesítés módját (postai vagy személyes átvétel) vagy címét sem lehet utólagosan megváltoztatni.

Ha a kérelmezéskor megadott postai cím időközben megváltozika kérelmezőnek kell gondoskodnia a várható postai küldemények új címre történő átirányításáról:

+8. Meddig lesz érvényes az útlevél

Az útlevél érvényessége, a kérelembenyújtáskor betöltött életkortól függően:

18-65 éves életkor között

5 év, amely az útlevél kiállítását követő születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig több, mint 5 év)

18-65 éves életkor között, kérelemre

10 év, amely az útlevél kiállítását megelőző születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig kevesebb, mint 10 év)

65 éves életkor felett

10 év, amely az útlevél kiállítását megelőző születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig kevesebb, mint 10 év)

Amennyiben a kérelmező február 29-én született és az érvényességi idő lejáratának évében ez a nap hiányzik, akkor az útlevél érvényességi ideje február 28-án jár le.

+9. Időpontfoglalás

A kérelem személyes benyújtásához online időpontfoglalás szükséges, az alábbiak szerint:

  • „Útlevélkérelem” ügytípusra kell foglalni, ha az előző, érvényes útlevél megvan;

Az ügyintézés időtartama ezesetben: 15 perc. Késés esetén az ügyintézést nem tudjuk garantálni, így adott esetben új időpontfoglalásra lehet szükség

  • „Okmányelvesztés bejelentése + új okmány (Útlevél/SZIG)” ügytípusra kell foglalni, ha az előző (érvényes) útlevél megsemmisült, elveszett, vagy azt ellopták.

Az ügyintézés időtartama ezesetben: 20 perc. Késés esetén az ügyintézést nem tudjuk garantálni, így adott esetben új időpontfoglalásra lehet szükség

A foglalást annak a személyes adataival kell megtenni, aki az okmányt kéri. Az igényléssel együtt – anyakönyvezés és hitelesítések kivételével - más ügytípusra is foglalható időpont egyazon ügyfélablakhoz.

Időpont ide kattintva foglalható a londoni konzuli hivatalhoz.