Az Európai Határregisztrációs Rendszer bevezetése
2025. október 12-én kezdi meg működését az Európai Határregisztrációs Rendszer (Entry-Exit system), egy egységes uniós informatikai rendszer, amely azt a célt szolgálja, hogy rögzítse és tárolja a schengeni országok külső határait átlépő, rövid távú tartózkodásra jogosult, harmadik országbeli állampolgárok biometrikus, és az utazásukkal összefüggő adatait. A rendszer 2026 áprilisáig fokozatosan kerül bevezetésre a határátkelőhelyeken, Magyarországon először az ukrán, majd a szerb határszakaszon, végül a nemzetközi repülőtereken (Sármellék, Debrecen, Liszt Ferenc).
A rendszer célja a külső határok védelmének fokozása, az illegális bevándorlás megelőzésének és kezelésének elősegítése. Az EES az olyan személyek azonosítását is elősegíti, akik nem tartják be a tartózkodási szabályokat, túltartózkodnak, emellett hozzájárul bűncselekmények megelőzéséhez, felderítéséhez és nyomozásához.
Mindez a gyakorlatban azt is jelenti, hogy a Magyarország területére országunk külső határain keresztül belépni kívánó harmadik országbeli (vagyis nem uniós) állampolgároknak az első belépés alkalmával hosszabb várakozásra kell majd számítaniuk, mert a biometrikus adataik levétele és az utazásukkal kapcsolatos információk rögzítése ekkor fog megtörténni. Ezeket az adatokat a rendszer 3 évig tárolja majd, vagyis a további belépések során emiatt már nem kell fennakadásra számítani.
Miért fontos ezt tudni a magyar állampolgároknak?
Minderre azért fontos felhívni az Egyesült Királyságban élő magyar állampolgárok figyelmét, mert közülük sokan rendelkeznek brit állampolgársággal is, és gyakran előfordul, hogy a brit útlevelükkel lépnek be a tagállamok és Magyarország területére. Ez a gyakorlat az EES bevezetését követően kellemetlenségeket fog okozni, mert a határátlépés az előbb említett adatgyűjtés miatt számukra hosszadalmasabb lesz, hiszen kizárólag brit okmányok birtokában a határátlépéskor is brit, vagyis harmadik országbeli állampolgárnak minősülnek majd. Ezért arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy mindenképpen ellenőrizzék a magyar útleveleik érvényességét, és szükség esetén gondoskodjanak azok meghosszabbításáról, hogy a zökkenőmentes hazautazáshoz azt használhassák. Szintén fontos megemlíteni, hogy a magyar állampolgárok kötelesek kezdeményezni a külföldön történt anyakönyvi eseményeik (születés, házasság, haláleset) hazai anyakönyvezését, ami a külföldön született gyermekek esetében a magyar úti okmány igénylésének az előfeltétele is.
ETIAS
A kicsit távolabbi jövőben talán ennél is fontosabb lesz, hogy minden magyar-brit kettős állampolgár rendelkezzen magyar úti okmányokkal is, mivel a tervek szerint 2026 végén az EU is bevezeti az Egyesült Királyságban már ismert és alkalmazott elektronikus beutazási engedélyt, ami UK-ben az ETA, az Európai Unióban pedig majd az ETIAS nevet viseli. Az ETIAS - bevezetését követően - egy új beutazási követelmény lesz azon harmadik országbeli állampolgárokra nézve, akik vízummentes rövid távú beutazásra jogosultak az Európai Unió területére. Amennyiben a magyar-brit kettős állampolgárok csak brit okmányokkal rendelkeznek, akkor lényegében a Magyarországra történő belépésükhöz is belépési engedélyre lenne szükségük, ami azon kívül, hogy pénzbe kerül, magyar (uniós) állampolgársággal való rendelkezés esetén vélhetően nem is lesz lehetséges.
Utazás személyi igazolvánnyal
Szeretnénk felhívni a figyelmet a személyi igazolvánnyal való utazási lehetőséget érintő esetleges változásokra is. Érvényes magyar személyi igazolvánnyal az Európai Unió területére be lehet utazni az Egyesült Királyságból, így magyarországi beutazásra is használható. Az Egyesült Királyságba viszont a Brexit óta már csak az utazhat be érvényes magyar személyi igazolvánnyal, akinek letelepedett (settled), vagy előzetes letelepedett (pre-settled) státusza van a szigetországban, és a digitális idegenrendészeti státuszához ez az okmány van hozzárendelve. Felhívjuk a figyelmet, hogy a nem biometrikus (chipet nem tartalmazó) személyazonosító igazolványok elfogadását 2025. december 31-e után a brit hatóságok megtagadhatják, ezért javasoljuk az ilyen okmányok mielőbbi lecserélését elektronikus személyazonosító igazolványra! Az okmányok cseréjekor ne felejtsék el az új személyi igazolvány vagy útlevél számát hozzárendelni a digitális státuszukhoz sem.
Az útlevél és személyi igazolvány igénylésével, valamint az anyakönyvezéssel kapcsolatos ügyintézésről a honlapunkon a konzuli szolgáltatások menüpontban tájékozódhatnak.